Onze zorg voor de kinderen.

Zorgen voor alle leerlingen…

We staan klaar om alle leerlingen te helpen. Daarom hebben we voor iedereen een andere aanpak. Kinderen kunnen pas ten volle presteren als ze zich goed voelen in de klas en op school.’

We hebben respect voor elk kind.

Kinderen verschillen in aanleg, bekwaamheid, belangstelling, motivatie, wilskracht, … Ook de tijd die een kind nodig heeft om tot leren te komen, verschilt en is afhankelijk van bovenvermelde factoren. We zien het als een uitdaging om binnen deze diversiteit elk kind de kans te geven zich ten volle te ontplooien en eigen talenten maximaal te ontwikkelen.

Daarom zetten wij ons als school ten volle in op brede zorg.

De klasleerkracht is de spilfiguur van de zorg voor de leerlingen uit zijn/haar klas. De leerkracht wordt hierbij ondersteund door de school als organisatie, door het zorgteam (zorgjuf, zorgcoördinator en directeur) en door verschillende externe begeleiders waarbij het CLB een belangrijke partner is.

We willen vooral inzetten op weloverwogen binnen-klas-differentiatie. Dit veronderstelt zowel extra uitdagingen voor de snel lerende kinderen als extra inoefening van de basisinhoud voor de kinderen die daar nood aan hebben.
We leren samen leven met alle andere leerlinge: werken met eigen gevoelens en inleving in de gevoelens van anderen, conflicten oplossen, samen genieten, werken aan een warm en veilig schoolklimaat, … willen we o.a. preventief werken via ons BRAVE-project.

Vanuit de klaswerking formuleert de klasleerkracht de nodige zorgvragen die verder besproken worden op een overleg met de zorgcoördinator. Samen werken ze een concreet actieplan uit. Indien nodig wordt, in overleg met de ouders, externe hulp ingeschakeld. De ouders worden altijd betrokken bij het leerproces van de leerlingen.